Předměstí simulátor

  1. Předměstí simulátor
  2. Bylo, nebylo …
  3. A jde se budovat!
  4. Pod pokličku
  5. Omáčka kolem
  6. Konečné stažení

Už je tomu nějaký ten měsíc, co jsem dokončil můj velkolepý projekt Drag Race, psaný téměř 12 měsíců v Pascalu, a vrhnul jsem se na Delphi, tedy Object Pascal. Asi po měsíci studia tohoto jazyka mě napadlo, že bych si mohl napsat nějaký ten budovatelsko-strategický simulátor, jeden z programů, o kterých jsem sníval. A jak vidět, sen se mi splnil.

Dámy a pánové, představuji vám Předměstí simulátor!

Logo předměstí Simulátor
Logo předměstí Simulátor

Bylo, nebylo …

Klíče zazvoněly, ulicemi znělo „Havla na hrad!“, psal se rok 1989 a Československo začalo novou etapu svého života. Nedlouho poté si Češi uvědomili, že s tím Slovenskem to nebude nejlepší a tak se rozhodlo, že je odpojí.

Takto nějak bude vypadat vaše předměstí v prvních měsících

A najednou se přišlo na to (nic proti Slovákům, ale je to obecně známá věc), že ti Slováci nás tak jakože spíš táhli ke dnu. I rozhodli se čeští politici, že s tím zkusí něco udělat. Stejného názoru se chopila i samospráva fiktivního města Město, a rohodli, že nechají postavit nové předměstí jménem Předměstí. A Vám se dostalo toho zodpovědného úkolu, aby právě Vy jste se stal starostou této nové vznikající části města.

A jde se budovat!

A tak se chopíte díla. Co by to ovšem bylo za předměstí, ve kterém nikdo nebydlí? Správně, první musíte postavit nějaké obytné budovy (jinak vás hra dál nepustí). Stačí jedna šestice rodinných domků a pak už si můžete začít stavět co je libo – stanoviště integorvaného záchranného systému, obchodní, nákupní a sportovní centra a samozřejmě také nesmíte zapomenout na inženýrské sítě a nějakou tu infrastrukturu.

„Takhle vás lidi nebudou mít rádi!“

Vzhledem k tomu, že s dotacemi si moc nevystačíte, tak doporučuji začít stavět nějaké budovy, které vám budou vydělávat, ale součastné vám udrží popularitu v kladných hodnotách – takže žádné hnusné hučící a kouřící továrny. Po těchto mohutných vstupních investicích, se předpokládá, že u vás začnou bydlet nějací obyvatelé a do kasy vám pomalu potečou nějaké ty peníze. Jakmile vyděláte něco málo peněz, je vhodné je znovu investovat a tak je zhodnocovat. Mohu vám však poradit, že hra má jeden cheat na peníze. Už vám neprozradím víc, snad jen, že je třeba stisknout určitou kombinaci kláves.

rozrostlejší předměstí
A předměstí se rozvíjí...

Zastavěním poslední parcely se (obrazně řečeno) ozve aplaus a vy končíte. Co jiného taky chcete dělat? Můžete samozřejmě hrát dál a v okamžiku, kdy některou z vašich budov zkolí požár, tak na jejím místě postavíte další, ale to už není to pravé budovatelství.

Pod pokličku

Jak již víte, Předměstí simulátor byl napsán v Object Pascalu, tedy Delphi. Je mi jasné, že se najdou spousty z vás, kteří si budou trhat vlasy, jak jsem mohl něco takové udělat?! Hlavní důvod byl ten, že jsem se chtěl naučit programovat v Delphi, a obecně objektové programování, neboť, když se podíváte na článek popisující mé první dojmy z Delphi, zjistíte že jsem byl přechodem na objektové programování šoknut. Je pravda, že kdybych začal Předměstí simulátor psát jako už poměrně zkušený programátor v Delphi, trvala by mi jeho tvorba podstatně méně času.

ukončování hry - dialog a nápověda
Klasický ukončovací dialog a k němu také nápověda

Že jsem se s programem chvílemi občas nepohodl dokazuje také celkem asi 116 komentářů na 793 řádku kódu, tedy asi jeden komentář na každý osmý řádek kódu. 31 komentářů zaujímá popis budov – viz dále, ale asi 11 komentářů neobsahuje nic jiného, než mnou používány debugger, tedy systém sloužící k vyhledávání chyb. Prostě jsem do programu nacpal příkazy showmessage s parametrem nějaké požadované proměně a při běhu programu mi vždy vyskakovala okna s hodnotami.

Já jsem si je přečetl, nastudoval, zprávu jsem odoukejknul a čekal na další. V okamžiku, kdy jsem nějakou chybu skutečně našel a vyřešil, tak se mi nechtělo mazat těch třeba 60 znaků a použil jsem prostě // a z příkazu se stal komentář. Navíc pro případ, že by se ta chyba objevila znovu, tak jsem nemusel znovu psát těch 60 znaků, ale jen 2 umazat (měl jsem to prostě vymakané ;-).

„Je to vlastně něco mezi Sim Village → a
Simutrans.“

Omáčka kolem

Pokud vás zajímá, jakým způsobem byly řešeny jednotlivé budovy, tak po prolistování staženého souboru zjistíte, že najdete pouze bitmapy k jednotlivým budovám. Všechny parametry všech budov jsou totiž uloženy ve zdrojovém kódu. Napadlo mě, že bych je mohl odsunout do externího souboru, ale jednak by se tím program celkem dost zkomplikoval a pokud bych nechtěl provádět např. aktualizace programu, resp. databáze budov tak by to nemělo smysl. Prostě a jednoduše mám v programu jednu proceduru (jmenuje se databaze), které řeknu o jakou budovu se jedná (budovy jsou označovány čísly – tato čísla pak udávají názvy bitmap budov), a ona se postupně ptá: „chceš budovu 11?“ „Ne.“ „Chceš budovu 12?“ „Ne.“ „Chceš budovu 13?“ „Ne.“ „Chceš budovu 21?“ „Ano!“ „Takže si piš: Stavba tě bude stát 100 miliónů Kč, dá práci 73 lidem,“ atd. Abych i já věděl co je to za budovu, tak na konci každého řádku té „databáze“ je komentář s názvem té budovy (což je oněch 31 komentářů).

Zmínil jsem tady bitmapy, takže bych se ještě měl zmínit i o tvorbě grafiky programu. Jak asi již víte, pochází z Linuxáckeho programu Gimp, ikdyž úplně první verzi jsem vytvořil v malování na Windows a té dnešní se podobala opravdu jen vzdáleně (každý obrázek jsem kreslil asi 10 vteřin). Poté jsem začal pracovat na Ubuntu na nové verzi. Až jsem zkončil na této finální. Podobná situace byla i u ostatních grafických prvků, tedy u ikonek v horním panelu, ikonek v menu s budovami a u titulního obrázku. Zajímavostí bezesporu je fakt, že pro tvorbu grafiky jsem nepoužil absolutně žádný obrázek stažený z internetu.

„Hudbu složil, zdroják napsal“

Pokud patříte k asi 96% většině a spouštíte si Předměstí simulátor na Windows, tak vám jistě neunikla úvodní znělka. Za tu děkuji programu GNU Denemo. Není sice nic moc, šlo mi jen o to, abych tam měl nějaký hudební doprovod (původní plány byly, že hra bude doprovázena několika midi skladbami a komplet zvuky) a navíc abych mohl tvrdit „Hudbu složil, zdroják napsal“ →.

Dalším důležitým prvkem, který si opět na Linuxu neužijete, neboť byl vytvořen programem Microsoft Workshop, je nápověda. Aby toho nebylo málo, tak nápovědu jako takovou jsem fyzicky psal na Open Officech na Ubuntu, neboť nemám MS Office (a ani si je nehodlám pořizovat). A Workshop se mi nepodařilo zprovoznit prostřednictvím Wine, takže samotné kompilování souboru nápovědy jsem musel provádět jen na Windows. Poslední týden pak byl ve znamení střídavě práce na Windows a na Ubuntu.

Konečné stažení

Na stažení není nic těžkého. Stáhněte soubor PMS.zip, který prostě rozbalíte do požadované složky, např. C:/Program Files/Hry/Ty nejlepší/PéeMko, spustíte program PMS.exe a už hrajete. Pokud pracujete na linuxu, tak se postup trochu liší. Soubor si rozbalíte, ale pak musíte mít nainstalovaný patřičný emulátor. Například Wine (jiný ani neznám ;-). Po nastavení práv ke spouštění (obvykle Vlastnosti – Oprávnění – Povolit spouštění souboru jako programu) můžete zkusit spustit s použitím Wine (obvykle klasickým dvojklikem, nebo pravým – Otevřít s – Wine nebo winhlp32) a pravděpodobně to spadne, kvůli oné midi znělce. Proto je přiložena i takzvaná Linux verze, tedy PMS_LV.exe, která již neobsahuje onu úvodní melodii a ani nápovědu, která stejně funguje jen pod Windows.

Kromě těchto dvou aplikaci naleznete ve složce také složku se zmiňovanými bitmapami budov, které jsou nezbytné pro jejich chod (program si bitmapy čte přímo z disku) a, onu midi znělku, zmiňované 2 soubory nápovědy, titulní obrázek a jednu vzorovu uloženou hru, spíš prezentaci všech budov.

„Doporučená konfigurace: MS Windows XP a nižší. Na Vistách a sedmičkách stejně rozjedete jenom Linux verzi.“

A mě nezbývá než vám popřát hodně zábavy, a pokud se vám hra zalíbí, tak vás poprostit, ať si ji nenecháváte pro sebe.

Klikni pro stažení Předměstí simulátor!

V případě jakýchkoliv problémů se spouštěním nebo chodem hry mě prosím okamžitě kontaktujte!!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..